نشست تخصصی

موضوع: گزارش جلسه نشست تخصصی دانشگاه صنایع و معادن ایران

دانشگاه صنایع و معادن ایران به عنوان حلقه اتصال بین بخش صنعت؛ معدن و تجارت کشور با دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد؛ بر همین اساس نشست های علمی تخصصی متعددی طراحی شده است که اولین نشست علمی و تخصصی دانشگاه با عنوان " چالش ها و موانع معادن و صنایع معدنی و راه کارهای برون رفت از آن " با محورها و اهداف زیر در روز شنبه مورخ 30/11/1395 در سالن اجتماعات دانشگاه با مشارکت  وزارت صنعت، معدن و تجارت، نظام مهندسی معدن، ایمیدرو، خانه معدن ایران، بخش خصوصی و اساتید دانشگاه برگزار شد که گزارش مشروح آن در ادامه آمده است.

جلسه راس ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 30 بهمن 1395 با حضور آقایان: مهندس حسن مدنی (رییس جلسه و نماینده سازمان نظام مهندسی معدن، استاد دانشگاه)، دکتر ادریس پیرصاحب (معاون علم و فناوری دانشگاه صنایع و معادن ایران، میزبان جلسه)، مهندس کمترین (نماینده دانشگاه در بخش آموزش های حرفه ای دانشگاه صنایع و معادن ایران)، هادی زادسر (معاون مدیر آموزش های کوتاه مدت و مجازی دانشگاه صنایع و معادن ایران)، مهندس کامبیز معظمی (مدیرعامل شرکت کانی کاوان شرق)، دکتر  بهزاد مهرابی (هیات علمی دانشگاه خوارزمی و سازمان زمین شناسی)، مهندس شمس الدین سیاسی راد (مدیر آموزش و پژوهش ایمیدرو)، مهندس محمد فاطمیان (مدیر کل صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت) و خانم ها: سرکار خانم فرشچی (نماینده سازمان نظام مهندسی معدن)، سرکار خانم نوایی (نماینده خانه معدن ایران) در محل سالن جلسات دانشگاه صنایع و معادن ایران برگزار شد.

ابتدا آقای دکتر پیرصاحب ضمن خوش آمد گویی و معرفی حضار به تشریح اهداف نشست شامل بررسی موانع و مشکلات معادن و صنایع وابسته، احصای نیازهای بخش، بررسی تجارب کشورهای موفق در بخش پرداختند و ادامه جلسه را در اختیار آقای مهندس مدنی به عنوان رییس جلسه قراردادند, ایشان با اشاره به مشکلات آموزشی موجود در دانشگاه ها و کیفیت پایین محصولات دانشگاه بیان نمودند که یکی از دلایل عمده آن نبود انگیزه و چشم‌اندازی روشن برای آینده است که موجب گردیده است تا فارغ التحصیلان دانشگاهی اشتیاق چندانی به یادگیری نداشته باشند. ایشان اذعان داشتند که معمولا ورودی دانشگاه‌های خوب است اما خروجی چندان مطلوب نیست و نیاز است که وزارت صمت دراینخصوص با ایجاد مشوق‌هایی انگیزه لازم را ایجاد نماید.

در ادامه نشست آقای معظمی با اشاره به اینکه دانشجویان و فارغ الحتصیلان ما فرهیخته هستند اما انگیزه توسعه توانایی‌های خود را ندارند بیان داشت که غالب فارغ‌التحصیلان دانشگاه انتظار دارند که سریع رشد کرده و در جایگاه مدیریتی با حقوق و دستمزد نسبتا زیادی قرار گیرند و چندان تحمل توسعه پله پله را ندارند به همین جهت اکثرا قبل از اتمام دو سال فعالیت به دلیل بی انگیزگی محل کار را ترک می‌نمایند بدون درنظر گرفتن این امر که برای متخصص و حرفه‌ای شدنزمان نیاز است. ایشان ایجاد محیط همکاری و بالا بردن دانش کاری افراد را از مهمترین عوامل ثبات شغلی بیان نمودند.

خانم نوایی نیز تمایل دانشجویان را جهت کارآموزی کم دانستند و با یادآوری از اثر مثبت طرح فاجد (فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی) که در وزارت صمت پیگیری می‌شد بر کارایی دانشجویان پیشنهاد دادند که در راستای ارتقای سطح مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی کمیته ای مشترک در دانشگاه و خانه معدن تأسیس گردد.

جلسه با ارایه گزارش آماری جایگاه ایران در رقابت پذیری جهانی 17-2016 توسط آقای سیاسی راد ادامه پیدا کرد. ایشان پیشنهاد داشتند که جای سیاست‌گذاران در جلسه خالی است واگر بنا است نتایج این جلسه‌ها به ثمر بنشیند باید آن‌ها هم حضور داشته باشند. ایشان به مشکلات موجود در بخش پرداخته و با شاره به اینکه براساس آمارهای موجود وضعیت کشور در جهان از نظر آموزش و بهداشت مناسب می‌باشد گفتند که بنگاه‌ها توان استفاده از تخصص دانشگاه‌ها و دانشگاهیان را ندارند و بنابراین شاخص کارایی ما پایین‌تر از متوسط جهانی است. آقای سیاسی‌راد مهم‌ترین مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی را چنین برشمردند:

  • تجهیزات مورد استفاده در معادن و صنایع معدنی با دانش دانشگاه‌ها همخوانی ندارد زیرا تکنولوژی مورد استفاده بخش خیلی قدیمی است.
  •  عدم سرمایه گذاری کافی در زمینه منابع انسانی و عدم تناسب بین سرمایه گذاری و تکنولوژی
  • فرار نیروهای متخصص به خارج از کشور و عدم مدیریت جهت نگهداشت منابع انسانی
  • مشکل نقدینگی و تجهیزات قدیمی

آقای سیاسی‌راد راه برون رفت را در حوزه منابع انسانی توسعه آموزش‌های غیررسمی و آموزش بعد از فارغ‌التحصیلی دانسته و بیان داشت که حاکمیت نیز در حوزه سیاسگذاری آموزشی درست عمل نکرده است.

آقای زادسر به نقش دانشگاه در کشور اشاره داشتند و نحوه انتخاب افراد در نشست را بیان کردند که حضار محترم از بدنه دولت، دانشگاه ها و صنعت ومعدن و بخش خصوصی می باشند و این حلقه جهت تداوم و استحکام نیاز به نشست ها و خلق ایده دارد لذا این نشست با هدف ایجاد انگیزه در نیروی کار و اموزش های بدو خدمت ، حین خدمت و پایان خدمت و شناخت نقاط ضعف و قوت بخش می باشد و خواستار پیگیری طرح فاجد در آینده نزدیک را از اولویت های کار بیان کردند.

در ادامه نشست آقای دکتر مهرابی از تاثیر این نشست ها و جلسات صحبت داشتند و اینکه یک آموزش ملی جهت یکسان سازی آموزش در قبل از دانشگاه نیاز است و این عزمی جدی را طلب می‌کند. ایشان از فاصله زیاد مدرک از سواد در کشور انتقاد کردند و بیان داشتند بسیاری از دانشجویان ایرانی در دنیا موفق هستند اما چرا در کشور چنین نیست؟ آموزش پیش‌نیازهایی دارد که باید درست تعریف شوند، آموزش به سه گونه است: مبتنی بر تئوری، مبتنی بر تئوری و کار آزمایشی, مبتنی بر تئوری، کارآزمایشی و فعالیت میدانی که در حوزه معدن آموزش از نوع سوم می‌باشد، بنابراین در صورتی طراحی و اجرای بهریتن دوره‌های آموزشی مادامی که کار میدانی نباشد اثربخش نخواهد بود و بخش صنعت، معدن و تجارت کشور بایستی افراد باهوش را جذب نماید که آموزش و انتخاب آن‌ها باید از دبیرستان آغاز شود و برنامه ریزی گردد. دکتر مهرابی با بیان این امر که در حوزه اکتشاف به روز نمی باشیم بیان داشت که در حوزه آموزش نیاز به بازنگری در ساختار است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید بپذیرد که نیازهای بخش صنعت، معدن و تجارت کشور را برآورده نساخته و به هیمن جهت بخش نیز پذیرای فارغ‌التحصیلان درجه یک دانشگاهی هم نیست، راه‌کار آن هم ارتباطات بین‌المللی و مشارکت با بزرگان دنیا است.

آقای مهندس کمترین از فعالیت دانشگاه در بخش آموزش مهندسین حرفه ای سخن گفتند و هدایت متخصصان به آموزش های حرفه ای را اهم فعالیت های یک سازمان دانستند. ایشان اشاره داشتند که در دنیا مدرک‌گرایی جای خود را به پرورش نیروهای حرفه ای متخصص داده است.

آقای دکتر پیر صاحب با اشاره به اقدامات انجام گرفته در دانشگاه جهت طراحی گرایش‌های بین رشته‌ای و نیز دوره‌های کاربردی مورد نیاز بخش بیان داشتند مشکل اصلی اجرای این دوره نداشتن متولی خاص و عدم استقبال و گاه مخالفت وزارت علوم با چنین دوره‌هایی است. متأسفانه وزارت علوم بودن احصای نیازهای واقعی بخش و صرفا با تکیه بر دوره‌های تئوری محور عملا نیروی انسانی را برای مشاغلی که وجود ندارند آموزش می‌دهد و به همین جهت روز به روز بر تعداد بیکاران تحصیلکرده کشوره افزوده می‌شود. ایشان بیان داشتند چنانچه قرار است تغییری در این حوزه اتفاق بیفتد بایستی ضمن تفکیک دوره‌های دانش‌پایه با دوره‌های مهارت‌محور، دانشگاه‌های تخصصی و ویژه‌ای همچون دانشگاه صنایعه و معادن ایران متولی دوره‌های مهارتی بوده و ضمن احصای نیازهای بخش دوره‌های متمایز و کاربردی مورد نیاز آن‌ها را طراحی و اجرا نمایند.

پس از آن خانم فرشچی به توسعه بنگاه ها و سازمان های منابع انسانی محور پرداختند و اشاره کردند که قبل از آموزش نیروی استخدامی می بایست فضا نیز برای آنها آماده باشد لذا مربیان حرفه ای نیز باید تربیت شوند تا آموزش تخصصی را به بنگاه ها و فارغ التحصیلان ارایه نمایند.

آقای مهندس مدنی در ادامه نشست تعهد کاری فارغ‌التحصیلان را پایین ارزیابی نموده و اذعان داشتند که باید این موضوع بررسی شود، ایشان همچنین معیارهای وزارت علوم در انتخاب افراد را که مقاله و... می‌باشد کافی ندانسته و گفتند که باید معیارهایی برای فعالیت‌های اجرایی نیز درنظر گرفته شود.

در پایان آقای فاطمیان به تبیین استراتژی اقتصادی در بخش صنعت، معدن و تجارت پرداختند و ارایه سیستم های تحلیل مدیریتی و برنامه ریزی جهت نگهداشت منابع انسانی را با کمک دانشگاه صنایع و معادن ایران به عنوان یک دانشگاه مهارتی جهت ارتقا علمی و تخصصی را از اهم فعالیت ها نام بردند و در نهایت به ارایه برنامه استراتژیک آموزشی دولت، بخش خصوصی و دانشگاه توسط دانشگاه اشاره داشتند.

در پایان جلسه نتایج حاصله در خصوص بالا بردن پتانسیل های علمی و کارایی نیروی تخصصی بخش، مشکلات و مسایل در خصوص موارد زیر بطور خلاصه به جمع بندی رسیدند.

پیگیری طرح فاجد (فارغ التحصیلان جوان دانشگاهی) جهت اجرایی شدن طرح.

بالا بردن سطح تکنولوژی مورد استفاده در بخش با استفاده از آشنایی با تکنولوژی های روز دنیا.

ایجاد تناسب و هماهنگی بین نیروی انسانی و سرمایه گذاری و تکنولوژی.

یکسان سازی آموزش در مدارس با دانشگاه و برگزاری همایش هایی جهت آشنایی محصلین باهوش با دانشگاه و صنعت

ارایه ساختار های مناسب آموزشی و طراحی دوره های آموزشی در پنج سطح:

- ساز و کارهای جذب و نگهداشت نیروی کیفی ( آموزش نیروهای بدو خدمت)

- توانمند سازی شاغلین (آموزش های حین خدمت)

- آماده سازی متقاضیان اشتغال در بخش (آموزش های مهندسی حرفه ای)

- پیشبینی برای جایگزینی نیروها (آموزش جایگزینی به جای بازنشسته، بازخرید و ...)

- آموزش بنگاه ها و بخش، جهت به کار گیری نیروی انسانی و ارتقای پرسنل و سازمان

با توجه به گستردگی موضوعات و پیشنهاد های صورت گرفته، جمع به اتفاق به این نتیجه رسیدند که در جلسه ی آتی  صرفا به بررسی و تحلیل حوزه منابع انسانی متمرکز شده و از ورود به سایر حوزه ها پرهیز شود.

Design by PAFCO